sâmbătă, 26 noiembrie 2011

O lume de-a-ndoaselea

by Hantzy

Atunci cand nu mai aveam vreo speranta ca prietenul meu din hyperspatz, Hantzy ma va mai vizita ,uite ca vine si ,nu numai atat , dar imi si lasa un cadou la comment-uri. Mi-a prilejuit o mare surpriza - l-am banuit totdeauna a fi un om sensibil , onoarea de a-mi incredinta gandurile lui . Mutumesc, Hantzy ! Sa stii ca toate darurile primite de la prieteni,ocupa un loc f important in sufletul meu , asa ca locul ”cadoului” tau este aici si acum !
Monica,26.11.2011



”Am vazut odata un sat parasit. Nu stiu de cat timp fusese uitat intre maracini si urzici, cati sateni din apropiere si-au dosit in batatura uneltele lasate de saxonii plecati, nici cate caramizi au fost smulse zidurilor ce nu voiau inca sa se prabuseasca, cate sipci si cate tigle au fost carate cu carutele de acolo. Insa imaginea satului, departe de a fi dezolanta, te trimitea cu gandul la exodul nemaipomenit ce i-a facut pe localnici sa plece. Aveam impreisa ca asist la momentul biblic al fugii prin Sinai.
Numai nucii vigurosi si verzi erau arborii ce dominau catunul. Nu se mai distingeau cararile si drumul, dar privind de pe o colina din apropiere, il puteai banui cum fuse si se duse, gratios si exact curbat printre ziduri.


Acum cateva luni am scris, pe Blogary, o mica istorie, in care aminteam si de acel sat. Sper sa nu te superi ca o pun si aici:

O lume de-a-ndoaselea

Privesc uimit, cu o sprânceană ridicată, rotocoalele perfecte, stârnite în luciul iazului de saliva-mi cleioasă, îngălbenită de nicotina ultimelor zile. În tot marasmul de nonsensuri ce mă înconjoară, perfecţiunea lor îmi pare ceva supranatural, ireal, imposibil. Refuzasem, dintr-o rebeliune a cărei finalitate nu-mi era clară nici mie, varza oferită drept al doilea fel de către polonicul celui mai corpolent bucătar terestru. Așa, de-al naibii! Şi preferasem să-mi savurez țigara, un Carpați fără filtru cărat peste Parâng de un coleg de suferință. Brigadier şi el, aici, la Apahida. Două luni răpite ultimei vacanţe de vară din liceu, smulși cu rapacitate din planurile noastre mici pentru cauza mare a mahărilor clujeni, ce-şi doreau o cherhana de protocol prin apropiere.

Lansez încă o torpila exocrină, dându-i un oarecare efect în briza ce șuiera peste dealurile inmărăcinite dimprejur, pentru a o planta exact în mijlocul vârtejului de puiet piscicol de lângă stăvilar. Tocmai pentru a putea admira cum porcușorii şi bibanii în devenire se reped hulpavi s-o inspecteze. Cu aceeași stăruință pe care am văzut-o la inspectorul de ieri, venit să ne caute şi-n dos de termoplonjoare. Un alt coleg, după ce i se refuzase duminica o ieșire în oraș, o evadare de câteva ore din Mănăşturul cu iz de cazarmă, îşi turnase peste antebraț apă clocotită din ibric, mimând un accident care să-l tina, fie şi temporar, departe de șanțuri şi taluzuri. Şi-n vreme ce abia ne puteam aținti privirile pe derma-i distrusă de vezici, ne bucuram în sinea noastră de mica victorie repurtata de unul dintre noi împotriva tovilor care, cu o precizie diabolică, păreau ca se gândiseră la toate.

Atunci înțeleseserăm cu toții, așa cum de obicei se întâmplă într-o comunitate cu reguli anapoda, ca tocmai nerespectarea unor instrucțiuni ce ar fi trebuit să ne protejeze, ne putea salva. În consecință, căutam febrili un panaceu împotriva bolii tovărășești care ne sufocase. Orice ar fi fost bun! Cântăream dacă vreo falangă lipsă, măcar la degetul mic, ne-ar priva mai târziu de o viață normală sau daca ne-am putea provoca singuri, cu coada lopeții, vreo peritonită ce ne-ar trimite urgent pe vreun pat de spital. Sau măcar de o dizenterie severă să avem parte! Trăiam atunci prima şi cea mai dură lecție a realității, bruscați fiind de trecerea de la statutul sublim de odrasle răsfățate la cel de zilieri necalificați, încătușați pe nedrept de viziunea anapoda a tovilor despre rolul lor şi-al nostru în contemporaneitate.


Şi din nou privesc la rotocoale. Îmi pare a fi cea mai bună inițiativă în lumea asta, compusă din acțiuni fără de rost. Îmi amintesc cum, descărcaţi din vagonul ce ne adusese, cu boccelele în braţe, de la Paşcani, unde aşteptasem câteva ore legătura, şi apoi înghesuiți în doua beroline cu ferestre zăbrelite şi miros de claustrofobie acută, am fost repartizați în miez de noapte în camerele de cămin muncitoresc, în care alte gratii aveau să ne fie panoramă. În prima noapte am fost scutiți de plantoane – nici nu știam ce reprezintă asta, până când n-am fost obligați să moțăim câte trei ore pe culoar şi să păzim lacătul de pe ușa dinspre nopțile-nstelate. În acele puține clipe, când eram doar noi şi gândurile noastre, reciteam ultimele scrisori primite şi compuneam altele, furându-ne reciproc ideile într-un plagiat frenetic, fără a mai ști cine l-a inițiat. Între noi nu mai existau astfel de secrete. Rețineri aveam doar când înjuram tovii. Să nu audă niscai urechi prea iscoditoare, ce le bănuiam printre noi.

Câteva rațe se apropie neverosimil de ușor, atrase şi ele de flegmele-mi artistice. Măcăind disperat, asemeni tovarășului Nae, mai marele nostru, când spumega la careul de dimineață. Îl poreclisem „Fluieraș”, datorita țignalului de la legătura de chei şi cu care ne dădea deșteptarea în fiecare dimineață, la ora 5. Mândru de precizia sa şi mulțumit de intransigența-i revoluționară – eufemistic, nu știu cum s-o caracterizez altfel – Fluieraș se îmbăloşa, răcnind ca un actor prost, la noi, niște pârliți de brigadieri, pierduți de soartă în valea asta dezolantă, unde se mai văd încă ruinele unor case săseşti şi ale căror proprietari îşi luaseră zborul, precum raţele amăgite de scuipaţi, spre ţări mai calde. N-am venit de bunăvoie. Părinţii încercaseră, sacrificând câte un pachet de „Alvorada” sau o ștangă de „Pall Mall” pe la câte un medic să mă scoată inapt pentru o astfel de acțiune. La primele trei comisii a ținut. La a treia n-am mai găsit înțelegere la nici o ușă de cabinet: se dăduse consemnul. Cei ce apucaseră să-şi extirpe hernia, amigdalele sau apendicele, sau chiar se mutaseră la alt liceu, scăpaseră. Au mai scăpat cei din clasa de piloși, o clasă fantomă, apărută abia după rezultatele de treapta a II-a şi unde se înghesuiseră mediciniştii. Ăia fuseseră cei mai bolnavi dintre noi. Şi totuși, nu i-am condamnat. Înțelegeam deja că fiecare scapă cum poate şi, deși știam că rahitismul sau astma de care „sufereau”, era motivul pentru care noi, ceilalți, eram obligați statistic să fim tun de sănătoși şi să brigadierim aiurea, departe de primele iubite, consideram statutul lor privilegiat ca fiind normalitate. Deformați sufletește de răngile nevăzute ale sistemului, ne conformam automat unor reguli pe care le intuiam, torturați de convingerea că altfel le-am lega părinților şi fraților tinichele zornăitoare la dosar.

Aud țignalul: se dă desertul, adică gogoși! Şi, brusc, frustrat că nimeni nu mi-a remarcat revolta gastronomică, mă hotărăsc să o transform în grevă pentru tot restul zilei. Şi să nu mă întorc la lopată. Şi să privesc din apa cu rotocoale la mine însumi, la cel de pe stăvilar, cum scuip în apă, cu ciudă şi cu sete, nedumirindu-mă de ce sunt prins in lumea de dincolo de luciul ei, o lume unde susul e jos şi josul e sus. O lume de-a-ndoaselea: Iulie-August 1985!



Hantzy, 26.11.2011,ora 8:00

11 comentarii:

  1. Hantzy,
    ieri eram prinsa in multe lucruri,marunte dar necesare pt mine , timpul pe care-l aloc blogului si retelelor de socializare fiind aproape furat ,asa ca azi am linistea necesara sa raspund ”cadoului” pe care mi l-ai facut. Scriam la topicul care te-a inspirat sa-ti reamintesti de eseul tau, ca m-a impresionat modul subtil in care Ruxandra Hurezean a legat iubirea(interesul) Printului de Wales, de exodul sasilor si al tiganilor ,si de ce nu al ”green man”-ilor celtici punand intr-o balanta cu 3 talere, parca ,soarta acestor plaiuri romanesti numite Transilvania. Dar cum ”noi suntem ai pamantului si nu pamantul este all nostru”, cum bine remarca autoarea acelui reportaj,si trecerea ta pe la Apahida,a avut si are un sens,ancestral,caci altfel am trai ,cu totii ca ciupercile ;) intr-o lume vegetala. Mi-a placut eseul tau,incarcat de un sentiment de frustrare juvenila in contrast cu o maturitate continuta ,de unde si memorarea unor flash-uri, care dezvaluiau mintii tale o lume cel mai adesea construita complicat,cu susul in jos. Am updatat foto ,ce-o pastram in memoria calculatorului meu,gasind-o semnificativa.Daca te deranjeaza ,sa-mi zici :) Multumesc ,inca o data !
    ps.
    Mi-a atras insa atentia o fraza ”...unde se mai văd încă ruinele unor case săseşti şi ale căror proprietari îşi luaseră zborul, precum raţele amăgite de scuipaţi, spre ţări mai calde” sa fie oare aceeasi chemare pe care o resimte (macar afisat) si printul celt ,sau e durere?

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc, Monica!
    Ideea cu fotografia e excelenta. Eu te vizitez aproape zilnic, si de fiecare data, citind articolul la care de fapt postasem, imi aminteam acel catun parasit. Nu voisem sa intervin pentru ca aveam senzatia ca ma abat de la topic. Cand l-ai schimbat, dintr-un impuls am hotarat ca n-ar strica nimic daca adaug si eu ceva.

    RăspundețiȘtergere
  3. Azi dimineata am cautat pe Google-maps locul respectiv, unde fusese odata satul. Am gasit salba aia de baraje sub denumirea Campenesti 1,2,3 si 4. Pe atunci erau doar trei iazuri si se lucra la barajul celui de-al patrulea. Noi am ajutat la statia de betoane si am taluzat drumul din stanga in sensul curgerii apei, deci dinspre est. La vest de al treilea baraj era acel catun. Azi nu mai e nimic decat un palc de copaci si doar o biserica mai arata ca acolo fuse candva o asezare.

    Nu stiu daca e vb de aceeasi durere ca a printului. peste ani sentimentele mele s-au schimbat. Ceea ce ma frapaeaza inca e faptul ca, desi in frustrarea noastra, gaseam satul parasit drept o dovada a lumii anapoda, un magnet invizibil ne atragea pe cativa sa luam pauza de pranz acolo. Mie imi parea cel mai plin de viata loc din acea vale.

    RăspundețiȘtergere
  4. Hantzy,
    satele transilvane,dar si celelalte au fost parasite din cauza idioteniei de politica, practicata zeci de ani de comunisti.pe acest blog,exista doua postari ale mele,nu asa de bine scrise ca a ta,referitoare la satul bunicii mele,unde mi-am petrecut aproape toate vacantele, pana am terminat liceul. Un sat uitat de lume,sarac,in sudul colburos al tarii,dar viu ! Cu oameni preocupati de munca la camp,cu dusul animalelor la pascut,cu femei care-si pregateau urzeala pt zilele de iarna cand intrau in razboi,cu sarbatoarea de duminica inceputa,la targ,pana-n ziua,pt a vinde sau a cumpara ce trebuia in casa pt o saptamana,apoi la biserica,continuata cu masa in jurul careia se aduna familia,cu hora care se incingea dupa siesta,cu mersul pe ”linie” o denumire mai arhaica a promenadei urbane,unde-si dadeau intalnire fetele cu baietii. Am fost acum cativa ani acolo,pt 24 de ore.Totul era mort !cativa oameni in varsta,nici unul intreg,betejiti de hrana proasta si bautura multa; numai vegetatia care crescuse libera ,salbaticita in lastarisuri fara noima. Tristete mare ! acum se dau aprox 40 de milioane de la UE pt programe de reintoarcere a tinerilor pana-n 40 de ani la sate ! Tu crezi in acest proiect? Eu nu ! si de-asta te intrebam de durere ! Pe mine ma doare,dar nu am puterea de a-mi convinge copiii sa renunte la ce au construit si s-o ia de la capat chiar si la 30 de ani !

    RăspundețiȘtergere
  5. am gresit mai sus : era vba de 40 de mii euro de la UE !

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu stiam de proiect. Insa o reintoarcere la traiul bucolic, in speranta ca, din lipsa de ocupatie, tineretul sub 40 ani ar incepe a munci pamantul nu e posibila. Doar cu finantare nu se face nimic. ideea e probabil ca vor veni si celelalte. Dar trebuie atunci cariva temerari, niste noi pionieri, care sa renunte, pentru ei si copiii lor, la scoala de calitate, la transport, la accesul la informatie etc.
    Cunosc situatii intermediare insa: medici s-au mutat la sat, insa foarte aproape de zona metropolitana, isi duc copiii in fiece zi la scoala in oras. Unul are cabinet acasa, celalalt e angajat la SJ. Dar chiar si asa isi fac planuri de plecare.
    Ooops! Pauza s-a sfarsit!

    RăspundețiȘtergere
  7. Seara bună Monica şi imprevizibilului Hantzy ( cel puţin pentru mine :))Surpriză deosebită! Hantzy,îmi place cum povesteşti. Cunosc bine câteva sate transilvane din zona Sibiului, subiectul exodului saşilor si a dificultăţilor de reîntemeiere a comunităţilor prospere de altă dată este si va mai fi, tare dureros.

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna dimineata,Nora !

    Pentru mine "povestitorul" Hantzy nu este o surpriza , surpriza constituind-o gestul lui, dupa cum si spuneam mai sus :) Asa l-am cunoscut, in urma cu doi ani, foarte bun povestitor,cu o sensibilitate continuta ,un observator fin al realitatilor si un comunicator desavarsit ,vehement uneori , verbul argumentarii insa fiindu-i la indemana mereu . Educatia si instruirea lui m-au impresionat ,iar respectul cu care mi-a tratat interventiile,noi doi fiind deseori intr-o contradictie de nuante, nu numai ca m-a onorat, dar m-a si obligat.Este exemplul cel mai graitor al intelectualului nascut si nu contrafacut, care descifreaza matematic cuvantul, dar si pe cel care-l rosteste ! Ce mai,mi-a fost bine sa-i fiu prietena si el stie cu siguranta asta ;)

    Dragii mei prieteni,nici nu stiti cat de mult ati contat si cat contati voi pt mine .Va doresc de 1 decembrie sa fiti sanatosi, iar viata voastra de familie desavarsita ! La multi ani!

    RăspundețiȘtergere
  9. Multumesc, Nora! Multumesc Monica!
    Sunt dedulcit la bine si, mai lenes decat cotoiul de pe cuptior, nu prea ma trage ata la scris.
    Asta, bineinteles, doar ca sa-mi gasesc o scuza si sa nu recunosc deschis ;-) ca prefer sa citesc ce scrieti voi: Monica e imprevizibila si subtila prin aspectele pe care le surprinde, Nora la fel de imprevizibila si subtila prin valentele semantice ale formularilor. Impreuna ati reusi unul dintre cele mai surprinzatoare proiecte online, cel putin dpmdv.

    RăspundețiȘtergere
  10. Mulţumesc, Monicca, mulţumesc Hantzy :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Hantzy,
    Eu te apreciez ,dupa cum ti-am si zis .dar nu e cazul sa ma alaturi nici in gluma scrierilor Norei sau ale altui ”cineva” de prin Hyperspatz . Imi cunosc nu numai limitele, dar si valoarea lor a.i penibilul sa nu-mi ia mintile.Banca mea este banca mea, iar catedrele sunt ale Norei,Mariei Hulber, ale lui AVP,Devis Grebu,Tismaneanu, etc ca sa-i amintesc numai pe cei care m-au lasat sa m-asez in clasa lor. La etc ai fi intrat si tu, daca aveai o catedra publica :)

    RăspundețiȘtergere